image

درد دندان یکی از شایع ترین علائم در دندان پزشکی است ازاین رو از جمله موضوعاتی است، که همواره مورد توجه قرا گرفته است. درد دندان معمولا هنگامی رخ میدهد که یک تغییر محیطی بوجود آمده باشد و موجب آسیب به بافت های حساس  شده باشد. تحقیقات نشان میدهد که حدود 90% از بیمارانی که برای درمان درد  دندان به مطب مراجعه می کنند دارای درد هایی با منشا دندانی می باشند. بنابراین وظیفه دندانپزشک است که با تشخیص صحیح و طرح درمان مناسب به رفع درد بیماران اقدام نماید باید تفاوت درد های دندانی را از درد هایغیر دندانی در نظر داشت زیرا در بعضی موارد شکایت بیماران از دندان درد علت غیر دندانی دارد، دندانپزشک باید به این نکته توجه کند در غیر این صورت براساس یک تشخیص اشتباه اقدام به یک درمان غلط خواهد کرد و نتیجه آن شکایت بیمار است ، یعنی درد همچنان باقی خواهد ماند.

تاریخچه درمان دردهای دندانی

در سال های اولیه قرن بیستم بهترین روش جهت درمان درد دندان هایی که نیاز به معالجه داشتند کشیدن آن بود و بی تردید  مشکلات فراوانی متعاقب آن گریبانگیر بیماران  می گردید. بدیهی است حذف یا کاهش درد باید از طریق شناخت و آگاهی ا منشا و مکانیزم آن باشد،از جمله راهکارهایی که امروزه برای کاهش درد و درمان درد دندان در نظر گرفته شده است پر کرد  دندان و عصب کشی دندان می باشد،که باتوجه به حجم پوسیدگی و رسیدن آن به ریشه دندان دندانپزشک ، نوع درمان را برای دندان شما در نظر میگیرد.

درد دندان میتواند در اثر مشکلی که مربوط به دندان نیست شروع شود تعدادی از بیماران در اثر درد های ناشی از قسمت های دیگر بدن دچار درد دندانی شوند بعنوان مثال در اثر چرک کردن سینوس ها منجر به درد در دندان های بالا و عقب فک شوند و علت آن نزدیکی سینوس ها به این دندان ها است همچنین به ندرت پیش می آید که درد دندان علامتی از سکته قلبی باشد. یکی از علل دیگر درد دندان می تواند ناشی از بیماری و عفونت لثه باشد، که این امر باعث التهاب لثه و استخوان و در نتیجه بروز ورم و از بین رفتن استخوان اطراف دندان می شود.

درد دندان

علت درد دندان و روش های کاهش درد

در بسیاری از بیماران ممکن است علت درد دندان عصبی باشد و این درد بصورت کوبنده و شدید در دندان­هایتان احساس شود و بعد از چند ثانیه این درد رفع شود اگرچه بعد از چند لحظه ممکن است این درد پایان یابد ولی برای یافتن علت آن باید توسط دندانپزشک ویزیت شوید. در عین حال می توانید به پیشگیری از آن از طریق درمان های درد دندان خانگی کمک کنید. بعنوان مثال به آرامی و ملایمت مسواک بزنید واز مسواک نرم استفاده کنید. اگر دندان هایی حساس دارید غذاهای اسیدی و نوشیدنی های خاص را محدود کنید.اما اگر علت درد دندان پوسیدگی آن باشد، بیمار باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نماید و استفاده از روش هایی خانگی از جمله دارو های مسکن و روش های طبیعی مثل گذاشتن میخک بروی دندان درمانی موقت است و بیمار نباید به این روش ها بسنده کند. نادیده گرفتن علائم پوسیدگی دندان ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی تر از جمله آبسه و بیماری لثه و ریختن دندان شود.

چرا درد دندان شب هنگام و  وقت خواب زیاد می شود؟

شب ها باتوجه به حالت دراز کشی که هستیم فشار کل قسمت سر افزایش می یابد و این امر باعث میشود عروقی هم که در داخل دندان ها هستند فشار داخلی شان افزایش پیدا کند،بنابراین با فزایش فشار عروق فشار بیشتری روی اعصاب بوجود می اید و در دندان احساس درد بوجود می آید.برای همین برای بیماری که هنگام خواب این مشکل بوجود می آید بلند می شود و قدم میزند  همین امر از درد دندان او میکاهد زیرا قدم زدن موجب کاهش فشار عروق میگردد.همچنین بیمارانی که با درد دندان هنگام خواب رنج میبرند ممکن است به این نتیجه برسند که خوردن آب خنک هم میتواند به تسکین درد شان کمک کند زیرا آب خنک از فشار عروق دندان میکاهد و اعصاب مجاور دندان نیز آرام میگردد همچنین شستشوی دندان ها با  آب نمک میتواند منجر به درمان درد دندان شود زیرا آب نمک یک محلول ضد باکتری است و و در برابر عفونت بطور موقت دندان شما را تسکین میدهد.

درمان درد دندان (چگونه از دست آن خلاص شویم)

زمانی که پوسیدگی دندان بیش از حد پیشروی کند به این معناست که درد به قسمت عصب رسیده است که درد آن بصورت ضربه ای و ناگهانی است و دندان ها بسیار حساس میشوند این حساسیت به این صورت است که در مقابل سرما و گرمای مواد غذایی آشکار میگردد و شما را آزار میدهد و تنها با مصرف مسکن مثل استامینوفن آرام میشود واین درمان بصورت قطعی نیست، بلکه باید به پزشک مراجعه شود و عصب کسی برای شما انجام گیرد که باتوجه به رسیدن پوسیدگی به ریشه دندان  تفاوت دارد ،و بستگی به این دارد که ریشه دندان شما دارای چند کانال باشد و کدام دندان شما به عصب کشی نیاز داشته باشد.

کنترل درد دندان

به طور کلی باید بدانید تمام درمان های پیشنهادی (خانگی و دارویی) برای رهایی از درد دندان موقتی است و تنها راه خلاصی از درد دندان مراجعه به دندان پزشک و رفع پوسیدگی یا عصب کشی است.

درد دندان چیست و چگونه در منزل از درد آن خلاص شویم؟

سخن اخر در خصوص درد های دندانی

اگر دندان ها خوب مسواک نشود و از نخ دندان استفاده نشود و به مرور زمان مواد غذایی و یا مصرف شیرینی منجر به ایجاد پوسیدگی در دندان میشود.اگر هر 6 ماه به دندانپزشک مراجعه کنید به پوسیدگی دندان های خود پی میبرید و دراولین فرص  اقدام به ترمیم دندان میکنید.در صورتی که درمان مورد نظر دیر انجام شود ممکن است به عصب رسیده و احتیاج به درمان ریشه داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که روش های درملن خانگی از جمله  گداشتن میخک، سیر،عصاره وانیل وچای  سیاه و آب نمک روش هایی کاملا موقت میباشند و در درمان قطعی دندان شما موثر نخواهند بود پس هرچه سریع تر نسبت به درمان و بهداشت دهان خود اقدام نمایید و توصیه های بهداشتی را جدی بگیرید.