image

 

بزاق دهان ممکن است جزء کوچکی از عملکرد بدن شما باشد، اما برای سلامت کلی شما حیاتی است. اختلالات بزاقی، مانند خشکی دهان، می تواند بر توانایی صحبت کردن، جویدن، بلع و غذا خوردن تأثیر بگذارد. علاوه بر این، بزاق دهان یکی از دفاع های اولیه بدن شما در برابر پوسیدگی دندان و سایر عفونت های دهانی مانند بیماری لثه است.

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که چگونه اختلالات بزاقی می تواند به جلوگیری از پوسیدگی سریع دندان کمک کند. اگر از خشکی دهان یا درد دندان یا درد لثه رنج می برید، مطمئن شوید که امروز با دندانپزشکتان تماس بگیرید. خشکی دهان می تواند تأثیر جدی بر توانایی بدن شما در مبارزه با عفونت لثه داشته باشد، بنابراین درمان زودهنگام را فراموش نکنید .

نمایشگر ویدیو
 
 
 
00:00
 
02:15
 
 
 

کار بزاق دهان چیست ؟

بزاق دهان شما طیف وسیعی از عملکردهای حیاتی دارد. این اولین قدم در هضم غذا است. همچنین دندان ها و لثه های شما را می پوشاند تا از باکتری های موجود در دهان شما محافظت کند. غذا، باکتری ها و سایر آلاینده های مضر را در دهان شما می شوید. هنگام صحبت کردن، قورت دادن و جویدن به عنوان روان کننده عمل می کند. در نهایت، به بازسازی مجدد دندان ها و حفظ سلامت آنها کمک می کند.

غدد بزاقی

کمبود بزاق چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

شما 3 جفت غدد بزاقی در اطراف دهان خود دارید. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا غدد بزاقی شما می توانند از کار بیفتند، و اگر این کار را انجام دهند، کمبود بزاق در دهان شما می تواند باعث مشکلات زیادی شود.

  • پوسیدگی دندان – بزاق شما با شستن باکتری های بدی که باعث ایجاد پوسیدگی ها می شوند از دندان های شما در برابر پوسیده شدن محافظت می کند. بزاق همچنین دندان های شما را می پوشاند. سطح پایین بزاق در دهان می تواند منجر به ایجاد پوسیدگی های بیشتر شود.
  • بوی بد دهان – یکی دیگر از مسائل مربوط به بوی بد دهان است. بزاق کمتر به این معنی است که باکتری بد و بدبو می تواند بدون مانع رشد کند.
  • عفونت‌های لثه – بدون جریان مناسب بزاق، لثه‌های شما ملتهب و تحریک می‌شوند و در مقابل عفونت آسیب‌ پذیرتر می‌شوند.
  • مشکل در صحبت کردن – بدون بزاق در دهان، حرکت دادن زبان، گونه ها و لب ها برای صحبت کردن سخت است.

 

نقش بزاق دهان در جلوگیری از پوسیدگی دندان

بزاق دهان یک دفاع طبیعی قدرتمند در برابر پوسیدگی دندان است. بزاق می تواند قند را از دهان شما به معده بشویید، و اثر مخرب اسید ساخته شده توسط باکتری ها را متوقف کند، با باکتری ها مبارزه کند و با ترمیم مواد معدنی دندان، مراحل اولیه پوسیدگی دندان را معکوس کند. کاهش جریان بزاق (خشکی دهان) می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

خشکی دهان

دلایل خشکی دهان

دلایل خشکی دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروها – برخی از داروها و مواد شیمیایی می توانند غدد بزاقی شما را تحت تاثیر قرار دهند و میزان بزاق تولید شده توسط آنها را کاهش دهند و منجر به خشکی دهان شوند.
  • کم آبی – کار در محیط خشک و ننوشیدن آب به اندازه کافی می تواند منجر به کاهش تولید بزاق شود. مصرف زیاد کافئین موجود در قهوه، چای، شکلات و نوشیدنی های کولا می تواند سطح مایعات را در بدن کاهش دهد و همچنین بزاق را کاهش دهد.
  • شرایطی که غدد بزاق را تحت تأثیر قرار می دهند – به عنوان مثال سندرم شوگرن.
  • درمان‌های پزشکی – برخی از درمان‌های پزشکی مانند رادیوتراپی، شیمی‌درمانی یا جراحی سر و گردن می‌توانند به طور دائم جریان بزاق دهان را کاهش دهند.

اگر دائماً خشکی دهان دارید، برای یافتن علت آن با دندانپزشک یا پزشک خود مشورت کنید.

خشکی دهان و پوسیدگی دندان

راههای جلوگیری از پوسیدگی دندان

از پوسیدگی دندان می توان با موارد زیر جلوگیری کرد:

  • خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل : دفعات مصرف غذاهای شیرین یا نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید. سعی کنید به چای یا قهوه خود شکر اضافه نکنید از میان وعده های شیرین بین وعده های غذایی خودداری کنید. اگر می خواهید چیزی شیرین بخورید، سعی کنید آن را در وعده های غذایی میل کنید . آب لوله کشی (حاوی فلوراید) را به جای نوشابه یا آبمیوه بنوشید . مراقب قندهای پنهان در میان وعده ها، غلات و سایر محصولات بسته بندی شده باشید.
  • مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در روز – بهداشت دهان و دندان باعث کاهش باکتری های مضر می شود. به یاد داشته باشید که مسواک زدن به تنهایی نمی تواند تمام باکتری ها، قند و اسیدی که بین دندان های شما جمع شده است را از بین ببرد. اگر نخ دندان کشیدن یا استفاده از مسواک بین دندانی را فراموش کردید (برای فاصله بیشتر بین دندان ها)، آگاه باشید که تا یک سوم هر دندان تمیز نشده است!
  • اگر در منطقه ای زندگی می کنید که در آب آشامیدنی فلوراید وجود دارد، از خمیردندان حاوی فلوراید و نوشیدن آب لوله کشی استفاده کنید. فلوراید از دندان ها در برابر اسید محافظت می کند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب آشامیدنی حاوی فلوراید ندارد، با دندانپزشک خود در مورد بهترین محصولات مراقبت از دهان صحبت کنید.
  • جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا برای افزایش جریان بزاق – بزاق برای محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی بسیار مهم است.
  • به خوبی هیدراته (پر آب) بمانید زیرا این امر بزاق دهان شما را بهبود می بخشد – به یاد داشته باشید که کم آبی می تواند میزان ترشح بزاق شما را کاهش دهد، بنابراین روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات بنوشید، عمدتا آب لوله کشی
  • در صورت توصیه دندانپزشک، شیارهای عمیق روی برخی از دندان های شما با مواد دندانی به نام فیشور سیلانت مهر و موم شده باشد – این می تواند از پوسیدگی دندان در سطوح جونده دندان آسیاب جلوگیری کند.
  • از قرار دادن هیچ گونه نوشیدنی شیرین (مانند آبمیوه، نوشابه یا دلخواه) در شیشه شیر نوزادان یا فنجان های نوشیدنی کودکان نوپا خودداری کنید. حتی بطری‌های شیر نیز می‌توانند باعث پوسیدگی دندان‌های اطفال شوند، در صورتی که به نوشیدن جرعه جرعه در طول شب عادت کنند، زیرا قندهای شیر همچنان در هنگام خواب روی دندان‌هایشان می‌شویند.
  • اگر غذا یا نوشیدنی شیرین می خورید اما نمی توانید بلافاصله پس از آن دندان های خود را مسواک بزنید، مقداری آب شیر برای شستن قندها از دهان خود بنوشید.
  • پاک کردن دندان‌های نوزادان با یک دستمال مرطوب بعد از شیشه شیر در صورتی که برای مسواک زدن خیلی ناتوان هستند، بهتر است.

راههای جلوگیری از پوسیدگی دندان

راههای درمان پوسیدگی دندان

پوسیدگی زودرس دندان قابل برگشت است. بزاق دهان می تواند مواد معدنی را روی سطح دندان برگرداند و با بهبود در رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان تفاوت بزرگی ایجاد می کند. دندانپزشک شما می تواند نواحی اولیه پوسیدگی دندان را با فلوراید یا سایر محصولات درمان کند تا به این روند کمک کند. مراجعه منظم به دندانپزشکی (هر 6 تا 12 ماه یکبار) مهم است تا بتوان پوسیدگی را در این مرحله اولیه شناسایی کرد و از پرکردن دندان جلوگیری کرد. اشعه ایکس نیز برای تشخیص پوسیدگی ضروری است، زیرا ممکن است در مناطقی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست رخ دهد.

هنگامی که پوسیدگی دندان بدتر می شود، ممکن است سوراخی ایجاد شده باشد که ممکن است نیاز به پر کردن داشته باشد. دندانپزشک شما قسمت آسیب دیده دندان را برمی دارد و دندان را با مواد کامپوزیت دندان می کند. مهم است که این کار را در اسرع وقت انجام دهید، زیرا هر چه پوسیدگی طولانی تر درمان نشود، بیشتر به داخل دندان گسترش می یابد. تشخیص و درمان به موقع به حفظ استحکام دندان کمک می کند و از آسیب رساندن باکتری به مرکز آن و نیاز به عصب کشی جلوگیری می کند. با بدتر شدن پوسیدگی، افراد اغلب نسبت به غذاها و نوشیدنی های شیرین، سرد یا گرم حساسیت دندان نشان می دهند. اگر این نوع ناراحتی را احساس کردید، در اسرع وقت با دندانپزشک خود صحبت کنید تا پوسیدگی را درمان کنید.

اگر دندان شما درد می کند، ممکن است پوسیدگی به مرکز دندان و عصب داخل آن رسیده باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است نیاز به درمان ریشه برای نگه داشتن دندان در دهان شما باشد. گاهی اوقات کار از کار گذشته است و باید دندان را کشید و با ایمپلنت دندان جایگزین نمود .

دندانپزشک می تواند به شما توصیه کند که چگونه از بروز مجدد پوسیدگی دندان جلوگیری کنید. فقط پر کردن یک سوراخ مانع از ایجاد پوسیدگی دندان در نواحی دیگر دهان یا اطراف پرکردگی جدید نمی شود. بنابراین، اگر دندانپزشک شما پوسیدگی دندان را پیدا کرده است، روی کارهایی تمرکز کنید که می توانید برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر در آینده انجام دهید