image

تمیز کردن دندان‌ها، برای از بین بردن ذرات غذا و باکتری‌هایی که مسواک و نخ دندان شما نمی‌تواند از بین ببرد، مهم است. نادیده گرفتن این مناطق به عنوان بخشی از بهداشت دهان و دندان، می‌تواند منجر به بیماری لثه، پوسیدگی و در نهایت باعث افتادن دندان شود. واترجت آبی بزاری است که معمولاً برای تمیز کردن دهان و دندان استفاده می‌شود و از نظر بالینی ثابت شده است که ذرات غذا و باکتری‌ها را از بین دندان‌ها خارج می‌کند. این دستگاه مزایا و معایب خود را نیز دارد.

واترجت دندان همچنین به عنوان واترپیک دندان، جرم گیری آبی دندان یا نخ دندان آبی نیز شناخته می‌شود. این دستگاه وسیله‌ای است که موج زیادی از آب را به دندان‌ها هدایت می‌کند تا به شستشوی ذرات غذا کمک کند. اگرچه نام واترجت یک مارک تجاری ثبت شده است اما این اصطلاح اغلب برای توصیف هر ابزاری آبی که برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده می‌شود،بکار برده می‌شود.

مطمئناً دلایل زیادی برای توصیه واترجت وجود دارد. در اینجا دلیل اصلی ما در مورد افزودن واترجت به برنامه مراقبت از دندان شما توضیح داده شده است.

استفاده از واترجت آسان است

استفاده‌ی نخ دندان به طور منظم می‌تواند برای بسیاری از افراد ناجور و خسته کننده باشد. ترک عادات بد ممکن است بسیار دشوار باشد اما اگر یک عادت راحت پیدا شود، احتمالاً به طور منظم انجام می‌شود. با استفاده از واترجت به راحتی می‌توانید با حداقل تلاش، استفاده از نخ دندان را در برنامه روزانه خود جای دهید.

موثر در حذف پلاک و جرم دندان 

پلاک به طور مداوم و هر روز بر روی دندان‌های شما تشکیل می‌شود و در آنجا باقی می‌ماند تا زمانیکه آن را تمیز کنید. اگرچه مسواک روش خوبی در از بین بردن پلاک دندانی است، اما نمی‌تواند به طور موثر تجمع باکتری‌ها و پلاک‌های بین دندان را از بین ببرد. هرچه تمیز نکردن پلاک‌های بین دندان طولانی شود، احتمال التهاب لثه بیشتر می‌شود. آزمایشات بالینی نشان داده است که واترجت در حذف پلاک از نخ دندان بهتر است. نخ دندان آبی واترجت، فشار آب را بانوسانات قدرتی ترکیب می‌کند تا پلاک و باکتری‌های مضر را از بین ببرد.

از نظر کلینیکی اثبات شده است که به التهاب لثه کمک میکند

خونریزی لثه نشانه‌ای واضح از بیماری‌های لثه است، در حالیکه لثه‌های سالم نباید خونریزی کنند. بیماری لثه به عنوان التهاب،عفونت یا درد لثه توصیف می‌شود. دو نوع بیماری لثه از جمله التهاب لثه و بیماری پریودنتال وجود دارد. بیماری لثه توسط‌ باکتری‌های موجود در پلاک باعث آلوده شدن لثه می‌شود. بهترین روش برای مقابله با التهاب لثه تمیزکردن کامل هر روز پلاک‌ها است. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، التهاب لثه کاملاً برگشت پذیر است و آسیب دائمی برجای نمی گذارد. بدون مراقبت و تمیز کردن مناسب، التهاب لثه می‌تواند به پریودنتیت تبدیل شود که قابل برگشت نیست. نخ دندان کشیدن منظم با واترجت آبی در درمان التهاب لثه موثر است.

در درمان پریودنتیت موثر است

پریودنتال نوع بیماری پیشرفته و جدی لثه است. اگر التهاب لثه درمان نشود می‌تواند به بیماری پریودنتال تبدیل شود. التهاب و عفونت لثه باعث می‌شود که بافت از دندان‌ها دورتر شده و شیارهایی روی لثه تشکیل شود.این شیارها معمولا به جیب لثه معروف‌اند. باکتری‌ها در زیر خط لثه به داخل این جیب‌ها پخش شده و باعث آسیب بیشتر به بافت می‌شوند. در نهایت عفونت باعث آسیب به استخوان و بافتی می‌شود که از دندان پشتیبانی می‌کند و منجر به افتادن دندان می‌شود. ثابت شده است که دستگاه‌های واترجت در درمان و کنترل پریودنتیت موثر هستند. با هدایت نازل واترجت دندان به داخل خط لثه، می‌توان جیب‌های لثه را بیرون زد و تمیز کرد به گونه‌ای که با نخ دندان دستی نمی‌توان این کار را انجام داد.

مناسب برای پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان

داشتن یک برنامه روزمره مناسب برای تمیز نگه داشتن دندان بسیار لازم و ضروری است. یک روش مناسب برای تمیز کردن دندان‌ها بهترین راه ممکن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بوی بد دهان است. پلاک باکتریایی هر روز روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود و حذف آن تا حد ممکن موثراست. مسواک زدن دو بار در روز و به مدت دو دقیقه، از 60٪ سطح دندان‌ها مراقبت می‌کند اما تمیز کردن بین دندانها نیز بسیار مهم است. اگرچه اکثر دندانپزشکان کشیدن نخ دندان را توصیه می‌کنند، اما آمار نشان می‌دهد که بسیاری از افراد یا به هیچ وجه از نخ دندان استفاده نمی‌کنند یا به درستی نخ دندان نمی‌کشند. برای افرادی که کشیدن نخ دندان برای آن‌ها بسیار دشوار یا خسته کننده است، واترجت آبی یک گزینه عالی است.

برای تمیز کردن بریس و ارتودنسی دندان راحتتر است

واترجت دندان برای تمیز کردن بریس و ارتودنسی دندان

تمیز کردن دندان‌هایی که دارای ارتودنسی‌ هستند می‌تواند چالش برانگیز باشد. عدم برداشتن پلاک موثر از اطراف بریس‌ها ممکن است منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. استفاده از نخ دندان در اطراف بریس‌ها نیاز به نوعی نخ دندان خاصی دارد که کار را پر زحمت‌تر می‌کند. استفاده از واترجت آبی دندان برای پاک کردن باقی مانده‌های غذا بین سیم‌های ارتودنسی و دندان‌ها راه حل بسیار ساده تری است. نخ دندان‌های واترپیک برای دندان‌های ارتودنسی طوری طراحی شده‌‌اند که دارای یک برس نازک برای از بین بردن پلاک از اطراف براکت‌ها و سیم‌ها است. واترجت آبی، سه برابر نخ دندان برای بیماران ارتودنسی موثرتر است.

بهداشت بیشتر 

هنگام استفاده از نخ دندان لازم است که با نخ تازه و انگشتان تمیز این کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که هر قسمت با یک طرف نخ دندان استفاده نشده نخ نشده تمیز شده است. این امر برای جلوگیری از آلوده شدن بالقوه تمام نواحی دهان به باکتری‌هایی است که از قبل روی نخ دندان جمع شده اند. با استفاده از نخ دندان واترپیک دیگر این مسئله، مشکل‌ساز نیست زیرا جریان آب شیرین به طور مداوم باعث دفع باکتری‌ها می‌شود.

واترجت دستگاهی ایده آل برای تمیز کردن ایمپلنتها، بریج و روکش دندان است

نواحی زیر و اطراف ایمپلنت، بریج و روکش دندان محل مناسبی برای تولید باکتری‌ها هستند. بهداشت عالی دندان خصوصاً برای بیماران ایمپلنت دندان ضروری است زیرا هر نوع بیماری لثه فعال می‌تواند منجر به از بین رفتن و تحلیل ایمپلنت شود. تأثیر ترکیبی فشار آب نوسانات ناشی از واترپیک یک روش موثر برای اطمینان از تمیزکاری کامل در اطراف بریج و ایمپلنت‌ها است.

نحوه استفاده از واترپیک


اساسی‌ترین روش استفاده از واترجت یا نخ دندان آبی دندان استفاده از آب گرم و شروع آن با کمترین فشار آب (تنظیمات پایین دستگاه) است. آب را به فواصل بین دندان‌های خود هدایت کنید. با دندان‌های پشتی شروع کنید و به جلو بیایید. برای شروع، به روشور دستشویی خم شوید تا از کثیف کاری جلوگیری شود. سر واتر پیک را در حدود 3تا 5 ثانیه در فضایی از دهان و یا بین دندان نگه دارید، اجازه دهید تا قبل از حرکت آهسته در امتداد خط لثه دندان و حرکت به فضای بعدی، محل را کاملاً تمیز کند. هنگامی که لثه به فشار آب عادت کرد و تکنیک را یاد گرفتید، می‌توانید سرعت را بالاتر ببرید.

آیا واترجت دندان عوارض هم دارد؟ 


مشکل اصلی استفاده از واترجت دندان، هزینه‌ی آن است که برای اکثر افراد می‌تواند کمی گران باشد. هزینه واترپیک آبی دندان، شامل تعویض سر دستگاه است که به طور متوسط بیش از نخ معمولی است و توصیه می‌شود که سری آن را هر 3-6 ماه تعویض کنید. هنگامی که برای اولین بار استفاده از یک نخ دندان آبی را یاد می‌گیرید، ممکن است آب به اطراف پاشیده شود و استفاده از آن کمی کثیف‌کاری داشته باشد.

اگر شما علاقه مند به استفاده از Waterpik هستید و دوست دارید در مورد آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید، متخصصین دندانپزشکی می‌توانمد چند مدل مناسب را به شما معرفی کنند و در مورد نحوه کار آن‌ها بیشتر توضیح دهند.