image

دهان شویه ، یکی از بهترین مکمل ها در زمینه رعایت بهداشت دهان و دندان است. زیرا استفاده از این محلول می تواند از پوسیدگی دندان ، بوی بد دهان و به طور کلی بیماری های لثه، دندان و دهان جلوگیری کند.

دهان شویه چیست؟

دهان شویه مایعی است که برای شستشو و از بین بردن باقی مانده مواد غذایی در لابه لای دندان ها استفاده می شود، همچنین از تجمع پلاک جلوگیری کرده و با پاک کردن مواد چسبنده که ممکن است حاوی میکروب و جرم دندان باشند از بیماری های دهان جلوگیری می کند.

انواع دهان شویه

دهان شویه ها را میتوان به انواع زیر تقسیم بندی نمود:

دهان شویه بهداشتی

این محلول بهداشتی جهت پاک سازی دهان از مواد غذایی که قبل و بعد مسواک زدن لا به لای دندان ها باقی می مانند استفاده می شود، در واقع به طور موقت باکتری های دهان را کاهش داده و سبب برطرف شدن بوی بد دهان و ایجاد طعمی تازه در دهان خواهد شد.

دهان شویه درمانی

این نوع دهان شویه ها علاوه بر داشتن محلول های بهداشتی نیز دارای ماده فعال هستند که از دندان و دهان در برابر انواع بیماری ها و آسیب ها محافظت می کند. لازم به بیان است که مورد تایید انجمن های دندان پزشکی FDA و ADA می باشد.

انواع دهان شویه

انواع دهان شویه های درمانی

دهانشویه های درمانی به انواع زیر تقسیم بندی میگردند:

دهان شویه فلوراید

این نوع شوینده دهان، حاوی سدیم فلوراید می باشد که سبب تقویت مینای دندان شده و در برابر پوسیدگی از آن محافظت می کند. البته در استفاده از این نوع مایع شستشو دهنده دهان بهتر است به دو گزینه توجه شود، محلولی که حاوی 0.05 درصد سدیم فلوراید می باشد باید هر روز به طور منظم دهان را با آن شستشو داد، اما با محلولی که قوی تر است و دارای 0.2 درصد سدیم فلوراید هست به صورت یک بار شستشو در هفته انجام بگیرد، مطمئنا سبب کند شدن پوسیدگی در دندان خواهد شد.

دهان شوی ضدعفونی کننده

این نوع از دهان شویه نیز حاوی کلرهگزیدین گلوکنات است که ماده ای شیمیایی می باشد و از رشد باکتری ها در دهان به خصوص در سطح پشت زبان جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که استفاده از این نوع دهان شو بیشتر برای افرادی که دارای عفونت لثه و دهان هستند مناسب می باشد. البته موثر واقع شدن این نوع محلول به این دلیل است که از علت بوی بد دهان و جرم یا پلاک بر روی دندان پیشگیری می کند.

دهان شویه های کاملا طبیعی و بدون الکل

در واقع این شوینده دهان و دندان بدون فلوراید بوده و مانند دهان شوهای سنتی عمل می کند، منظور از شوینده سنتی همان دهان شوی آب و نمک است که در بهبودی سریع دهان و دندان نقش مهمی داشت.

استفاده از دهان شویه

توجه به زمان و دفعات استفاده از دهانشویه

بهتر است بعد از هر وعده غذایی که میل می کنید دندان های خود را مسواک بزنید، یا در صورت نیاز از نخ دندان استفاده نمایید. قبل از شستشوی دهان با دهان شو، بهتر است دندان ها پاک و تمیز باشند تا خاصیت جلوگیری کننده فلوراید به دست آید. توجه داشته باشید که در شستشوی دهان با انواع دهان شویه زیاده روی نکنید تا منجر به عوارض جانبی نشود.

کاربرد دهان شویه

بهداشت دهان و دندان برای اغلب افراد با اهمیت است. اما در این میان برخی از آن ها فقط از مسواک و نخ دندان استفاده می کنند. در حالی که این محلول های ضد عفونی کننده دهان می تواند تاثیر زیادی در سلامتی عمومی هر شخص داشته باشد . زیرا کلرهگزیدین درون آن در از بین بردن باکتری ها و قارچ ها موثر است. همچنین جهت ایجاد بوی خوش در دهان، جلوگیری از پوسیدگی دندان ها، پیشگیری از بیماری های لثه، کاهش پلاک دندان که به صورت لایه ای نازک از باکتری است و بر روی دندان ها تشکیل می شود، می توان از آن استفاده کرد.

استفاده از شوینده دهان برای کودک

اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده، بهتر است دهان شویی مناسب انتخاب کنید که فاقد مواد قندی یا الکل باشد. استفاده منظم از این نوع محلول ضد عفونی کننده، موثر ترین راه جهت کمک به حفظ دندان های کودکان است. قبل از مصرف هر محصول بهتر است  با دندانپزشک کودکان خود در این زمینه مشورت نمایید

کاربرد دهانشویه برای افراد دیابتی

افرادی که مبتلا به دیابت هستند می توانند با دندانپزشک معالج خود مشورت کنند تا با توجه به نوع نیاز دهان و دندان، دهان شویه مناسب و خاص خود را تهیه نمایند. حتما دقت لازم را داشته باشید که دهان شویی که انتخاب می کنید فاقد قند باشد.

دهان شو و افراد سیگاری

می دانیم که روز به روز تعداد افراد سیگاری بیشتر می شود و شوینده دهان می تواند کمک اساسی در از بین بردن بوی بد دهان اشخاص سیگاری داشته باشد. با استفاده از دهان شویی که مخصوص افراد سیگاری است دندان ها را از لکه های دود تنباکو نجات دهید. توجه داشته باشید که این دهان شویه تشکیل شده از موادی  بر پایه نمک می باشد . همچنین محلولی از روغن گلیسیرین در الکل و پایه آب است تا قابل استفاده شود.

استفاده از دهان شویه در دوران بارداری

مطمئنا این محلول های شستشوی دهان بدون نسخه برای افراد مضر نیست . اما دقت لازم را داشته باشید که در هنگام مصرف آن را قورت ندهید. با توجه به تحقیقات انجام گرفته، متخصصان دندانپزشکی در بارداری معتقدند که زنان باردار از دهان شویی که حاوی فلوراید بدون الکل هستند برای تقویت مینای دندان و پیشگیری از ایجاد حفره ها استفاده کنند.

کاربرد دهان شویه

نحوه استفاده از محلول دهان شویه

به هنگام کاربرد این مایع ضدعفونی کننده از مقدار مشخصی استفاده نمایید، یعنی بر حسب اندازه ای که توسط دندان پزشک تجویز شده است.

سعی کنید دهان خود را بسته نگه دارید و دهان شو را در دهان بچرخانید.

به هیچ وجه محلول شستشوی دهان را قورت ندهید و بعد چرخاندن در دهان آن را بیرون بریزید.

بهتر است بعد شستشوی دهان حداقل 30 دقیقه از نوشیدن، خوردن و سیگار کشیدن خودداری کنید تا فلوراید شسته نشده و موثر واقع شود.

نکته مهم

چنانچه اجازه استفاده از دهان شویه را به فرزند خود داده اید، باید نظارت لازم را داشته باشید تا کودک شما بعد شستشوی دهان، به طور کامل آن را از دهان بیرون بریزد و قورت ندهد.

دهان شویه قابل استفاده برای عموم

استفاده برای کسانی که از حساسیت دندان رنج می برند.

افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان، اشعه درمانی می شوند، می توانند با کمک و مشورت پزشک خود از دهان شویه استفاده کنند.

کودکان و نوجوانان، که باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند می توانند از آن استفاده نمایند.

کسانی که به دلیل کشیدن سیگار، دارای بوی بد دهان هستند بهتر است از این شوینده دهان استفاده کنند.

برخی از افراد به دلیل کاربرد دارو، مانند داروی فشار خون دچار خشکی دهان می شوند، اما با استفاده از محلول دهان شو می توانند این مشکل را کاهش دهند.

کسانیکه اخیرا اقدام به کاشت دندان از طریق قرار دادن ایمپلنت دندان نموده اند