image

خمیر دندان ، یک خمیر یا ژل است که همراه با مسواک برای سلامت دهان و زیبایی به کار گرفته می شود. از زمان معرفی تا کنون ، فرمولاسیون خمیر دندان بطور قابل توجهی تکامل یافته است . از سوسپانسیون پوسته های تخم مرغ خرد شده یا خاکستر تا فرمولاسیون پیچیده مراحلی است که این ماده طی کرده است . می توانیم بگوییم امروزه خمیر دندان ها با بیش از 20 ماده تهیه می شوند.

از اهداف این ترکیبات، می توان به مقابله با پوسیدگی دندان ، بیماری لثه ، بوی بد دهان ، فرسایش و حساسیت دندان به عاج دندان اشاره کرد. علاوه بر این ، خمیردندان ها از مواد ساینده برای تمیز و سفید کردن دندان ، طعم هایی برای خوشبو کردن نفس و رنگ ها برای جذابیت بصری بهتر تشکیل شده اند. خمیردندانهای موثر ، آنهایی هستند که برای حداکثر فراهمی زیستی خود فرموله شده اند. اکثر مردم احساس تمیزی و تازگی که با مسواک زدن همراه است را دوست دارند. ولی آیا خمیردندان مزایایی غیر از طعم و مزه در مراقبت از حفره دهان دارد؟

<div id="19755628627"><script type="text/JavaScript" src="https://www.aparat.com/embed/Le5il?data[rnddiv]=19755628627&data[responsive]=yes&recom=none&startTime=50"></script></div>

 
 
 

 

 

 
 

تفاوت های خمیر دندان ها

سوال مهم این است که ، چه تفاوت هایی بین خمیر دندان های مختلف موجود در دسترس عموم وجود دارد؟

تقریباً هر خواربار فروشی یا داروخانه زنجیره ای، راهرویی طولانی دارد از وسایل بهداشتی و دهان شویه ، از جمله خمیردندان. با توجه به انتخاب گسترده ، گاهی اوقات بیماران از متخصص بهداشت یا دندانپزشک خود سوال میکنند که از چه نوع خمیردندانی استفاده کنند. این توصیه ها برای هر بیمار با توجه به شرایطش برای به حداقل رساندن تجمع پلاک ، استحکام و تقویت دندان ها در برابر پوسیدگی ، از بین بردن لکه ها ، حذف غذا ، مرطوب کردن دهان ، کاهش حساسیت دندان و مبارزه یا جلوگیری از هالیتوز انجام می شود.

خمیردندان به همراه مسواک زدن مرتب ، برای تمیز کردن و صیقل دادن دندانهای طبیعی استفاده می شود. در تاریخچه خمیردندان ، آمده است که در تاریخ مصر باستان از مخلوطی از کرم دندان، پوسته تخم مرغ و مواردی دیگر استفاده می شده است. اما به طور کلی ، خمیردندان های اولیه بدمزه و بیش از حد ساینده بودند. در قرن هجدهم ، پودرهای دندان بیشتر رایج بودند ، اما آنها نیز به دلیل مواد اولیه مانند ظروف سفالی خرد شده ، بسیار ساینده بودند. طی سال های بعد ترکیباتی مانند بوراکس ، بیکربنات سودا ، گلیسیرین ، استرانسیوم و گچ به خمیردندان ها اضافه شد.

کاربرد خمیر دندان

تاریخچه خمیردندان

در سال 1873 اولین خمیر دندان ، در یک ظرف شیشه ای وارد بازار شد و از سال 1892 ، خمیردندان به شکل تیوپ وارد بازار شد. استفاده از فلوراید برای کاهش پوسیدگی دندان در میانه ی  دهه 1950 روانه بازار شد. اولین ماده فعال اصلی که در دندانپزشکی های امروزی و بدون نسخه معرفی می شود ، فلوراید است.

انواع گوناگون خمیردندان

یکی از رایج ترین انواع خمیر دندان ، خمیر دندان فلورایدی است. از آنجا که فلوراید دندان های شما را قوی می کند و از پوسیدگی جلوگیری می کند ، دندانپزشکان آن را برای کودکان و بزرگسالان توصیه می کنند. بررسی بالینی مزایای موضعی فلوراید در دندانپزشکی کودکان ثابت کرد که میانگین پوسیدگی دندانها، 49 درصد در کودکان را کاهش می دهد. همچنین خمیردندان هایی برای کنترل جرم دندان در بازار هستند.

گاهی اوقات نیز افراد با مشکل حساسیت دندان مواجهند. خوردن یا نوشیدن غذاهای گرم و سرد می تواند برای آن ها دردناک باشد. حساسیت دندان ها معمولاً به دلیل ضعف مینای دندان یا پوسیدگی ریشه در معرض آن است. اینجاست که این خمیر دندان برای این نوع دندان ها مفید است. خمیردندان ،دردی را که با مسائل حساسیت همراه است تسکین می دهد. حتی می توانید خمیر دندانی که خاصیت سفید کنندگی هم داشته باشد را برای حساسیت پیدا کنید.

در نهایت ، ویژگی اکثر خمیردندان ها خاصیت سفید کنندگی است. در تولید خمیردندان اگرچه از مواد مختلفی استفاده می شود اما اکثر آنها دارای ماده سفید کننده هستند تا دندان های شما را سفیدتر کند. مواد تشکیل دهنده یا با لکه ها مبارزه می کنند یا رنگ دندان های شما را روشن می کنند.

انواع خمیر دندان

خمیر دندانهای نوین

جامعه علمی و دندانپزشکی، مصرف فلوراید را توصیه می کنند. هدف اصلی این خمیردندان  حذف بقایا و پلاک است و آن ها همچنین عملکردهای جانبی مانند خوشبو کردن نفس و سفید کردن دندان ها را هم انجام می دهند.

خمیردندان ها معمولا به صورت خمیر ژل یا مایع عرضه می شوند. طی این سالها بسیاری از دندانپزشکی ها ، بر استراتژی های بازاریابی برای فروش محصولاتی با قابلیت سفید کردن ، تمرکز کرده اند.

 خمیر دندان ها ، امروزه دارای طیف گسترده ای از ویژگی ها هستند.  اگرچه گونه های مختلفی از انواع خمیردندان موجود است اما اکثر آنها دارای ترکیبات اصلی و عملکرد یکسانی هستند که نقش خاصی را در فرمولاسیون ایفا می کنند.

مواد ساینده موجود در خمیردندان، مواد پاک کننده جامدی هستند که به از بین بردن بقایای غذا ،پلاک و لکه های باقی مانده از دندان کمک می کنند. برخی از مواد ساینده می توانند مقدار خاصی از مواد را به سطح دندان وارد کنند.

اکثر طعم دهنده های دندانی ، طعم قابل قبول و مشخصی به محصول می بخشند که این طعم ها بر اساس روغن نعناع و خود نعناع است تا طعم های منحصر بفردی را بر اساس گیاهان ، ادویه جات ، میوه ها و غیره ایجاد کنند. همچنین شیرین کننده هایی مانند سدیم ساخارینات به آن اضافه می شود تا به خوشایند بودن محصول در حین استفاده، کمک کند.

دندان های سالم با خمیر دندان

برای افزایش فواید خمیر دندان مانند ضد پوسیدگی، ضد پلاک ، ضد التهاب لثه ، ضد جرم و ضد حساسیت دندان می توان عوامل فعال را به پودرهای دندان اضافه کرد. به عنوان مثال ، وقتی فلوراید به فرمولاسیون سازگار به خمیر دندان اضافه می شود ، می تواند میزان بروز پوسیدگی دندان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. مسلماً استفاده گسترده از خمیردندان فلوراید دار با اثبات اثربخشی تنها اقدامی است که تاکنون بیشترین پیشرفت کلی را در سلامت عمومی دندان ها به همراه داشته است.

در کنار تمام این عوامل، مراجعه به دندانپزشکی به صورت مرتب برای بررسی وضعیت دندان نیز حائز اهمیت است که شما می توانید با کمک گرفتن از مرکز فوق تخصصی  ما به  سلامت دهان و دندان خود اهمیت دهید.