image

هنگامیکه دندانی کشیده می شود در صورتیکه بلافاصله با ایمپلنت و یا مواد پودر استخوان جایگزین نگردد و پیوند استخوان داده نشود در اغلب موارد تحلیل می رود .

 

نمایشگر ویدیو

 
 
 
00:00
 
01:00
 
 
 

 این بدان دلیل است که استخوان مانند عضلات در صورتیکه بار بر رویشان گذاشته نشود و کار نکنند تحلیل رفته و کوچک می شوند . حال اگر که بخواهیم داخل این استخوان تحلیل رفته ایمپلنت دندان را قرار دهیم به علت نداشتن استخوان نگاهدارنده کافی نمی توانیم ایمپلنت مناسبی را برای فرد بگذاریم . اینجاست که نیاز می شود تا عمل پیوند استخوان یا (GBR (Guided Bone Regeneration را همزمان با قرار دادن ایمپلنت در فک انجام دهیم . تنها در این حالت است که برای قرار دادن ایمپلنت در فک نیاز به انجام جراحی و پیوند استخوان فک است .

 

پیوند استخوان

پیوند استخوان

با این کار امکان دسترسی به استخوان فک مهیا گشته و با قرار دادن پودر استخوان اطراف ایمپلنت و گذاشتن ممبرین کلاژن بر روی آنها پیوند استخوان با بخیه زدن پایان یابد . در این حالت بسته به تشخیص متخصص ایمپلنت مدت انتظار برای گرفتن پیوند استخوان فک تا زمان قرار دادن روکش ایمپلنت بین سه تا شش ماه متغییر می گردد.

پیوند استخوان فک

پیوند استخوان فک

چه زمانی باید پیوند استخوان داده شود؟

همیشه به یاد داشته باشید که دندانی که کشیده می شود اگر که استخوان سطح خارجی کافی نداشته باشد نیاز به پیوند استخوان داریم . این استخوان ناکافی به دو دلیل بوجود می آید :

  • عفونت دندانی که قرار است کشیده شود به حدی است که باعث تخریب استخوان سطح خازجی دندان می شود . این بخاطر نازکتر بودن استخوان خارجی است و بدن نیاز دارد تا این عفونت را از کوتاه ترین مسیر به خارج تخلیه کند .در این حالت قبل از گذاشتن پودر استخوان در محل لازم است که سطح استخوان کاملا بوسیله کورت از عفونت لثه و Granulation tissue پاک شود . سپس پودر استخوان به نحو صحیح ذر ساکت دندان قرار داده می شود .
  • کشیدن دندان برای گذاشتن ایمپلنت حتما بایستی بدون آسیب یا Atromatic انجام شود . برای اینکه بتوانیم بدون آسیب دندانی را از حفره خود خارج نماییم احتیاج به تجهیزاتی چون دستگاه پیزوسرجری داریم . متخصص ایمپلنت در کلینیک تخصصی دندانپزشکی Dencare دندان را کاملا سالم و بدون کوچکترین آسیب به استخوان فک خارج می کند . این کار علاوه بر تجهیزات نیاز به تخصص و مهارت کافی دارد .
  • گاهی اوقت دندان عفونت دارد ولی نیاز به کشیدن و قرار دادن ایمپلنت ندارد . در این حالت بایستی کل فونت با کورت و پیزوسرجری پاک شده و از مواد پودر استخوان در محل تخریب شده قرار داد. بعد از گذاشتن ممبرین کلاژن و پیوند لثه بر روی آنها لثه را دوباره به بخیه زد . پیوند استخوان فک گذاشته شده استخوان از دست رفته را جبران کرده و متعاقب آن تحلیل لثه ایجاد شده نیز بهبود می یابد .

پیوند استخوان

پیوند استخوان

چه کسانی برای این کار مناسب نیستند؟

از پیوند استخوان تقریبا در نود درصد موارد می توان استفاده کرد . مواردی که بهتر است این کار را انجام ندیم عبارتند از :

  • کسانی که بیماری قند یا دیابت کنترل نشده دارند . در صورتیکه قند خون زیر 150 باشد این کار مشکلی ندارد .
  • کسانی که بیش از یک پاکت در روز سیگار می کشند .
  • افرادی که در شش ماه قبل شیمی درمانی یا پرتو درمانی انجام داده اند .
  • افرادی که از داروهای ضد پوکی استخوان بیس فسفونیت استفاده می کنند . نیاز است که حداقل شش ماه از مصرف این دارو گذشته باشد .
  • کسانی که بهداشت دهان نامناسب دارند . لازم است که فرد حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزند .